21 دسامبر 2022 - یک مطالعه ی جدیدا منتشر شده در مجله JAMA Oncology تأیید می کند که سابقه سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) خطر ابتلا به سرطان پانکراس را در بیمار افزایش می دهد.

عوامل خطر سرطان پانکراس

نرخ سرطان لوزالمعده در سراسر جهان طی چند سال گذشته افزایش یافته است و حدود 2 درصد از کل تشخیص های سرطان و 5 درصد از کل مرگ و میرهای مرتبط با سرطان را تشکیل می دهد. سرطان لوزالمعده یک بیماری بسیار تهاجمی است که با میزان مرگ و میر بالایی همراه است و تنها حدود 11 درصد از بیماران سرطان پانکراس پنج سال پس از تشخیص اولیه ی خود زنده می مانند.

تشخیص زودهنگام سرطان پانکراس ضروری است. با این حال، به دلیل عدم وجود علائم ظاهری ناشی از این بیماری، تشخیص آن از طریق روش‌های غربالگری مرسوم چالش برانگیز است. بنابراین، درک عوامل خطر سرطان پانکراس می تواند به بهبود هوشیاری بالینی، افزایش آموزش و در نهایت حمایت از تشخیص زودهنگام این بیماری کمک کند.

نشان داده شده است که چندین عامل خطر، ابتلا به سرطان پانکراس را در افراد افزایش می دهد. از آنجایی که بیش از 90 درصد تشخیص‌های جدید سرطان لوزالمعده مربوط به بیماران 55 ساله یا بالاتر است، سن نیز می‌تواند یک عامل خطر برای این بیماری در نظر گرفته شود. علاوه بر این، سرطان لوزالمعده مردان را بیشتر از زنان در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد، و این شکاف جنسیتی در کشورهای توسعه یافته بارزتر است.

سابقه ی ابتلا به چندین بیماری نیز از جمله دیابت، پانکراتیت مزمن، و چاقی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پانکراس را در بیمار افزایش دهد. علاوه بر این، متابولیسم غیرطبیعی میکروارگانیسم‌های انسانی، گروه خونی افراد، و سطح قند خون و لیپید آن‌ها نیز ممکن است در خطر ابتلا به سرطان پانکراس نقش داشته باشد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، یک بیماری شایع غدد درون ریز است که پیش از این ارتباط آن با فرآیندهای سرطان زای متعدد، از جمله افزایش خطر ابتلا به سرطان پانکراس گزارش شده است. در واقع، یک مطالعه در سال 2019 گزارش داد که زنان مبتلا به PCOS با 3.4 برابر خطر بیشتر برای ابتلا به سرطان پانکراس مواجه هستند. با این حال، تنها پنج زن مبتلا به PCOS که سرطان پانکراس داشتند، در این مطالعه وارد شدند.

در مورد این مطالعه

مطالعه حاضر شامل شرکت کنندگان زن 21 ساله یا بزرگتر و انگلیسی زبان بود که در مرکز ثبت تومور پانکراس مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering ثبت نام کرده بودند. این مطالعه بر اساس دستورالعمل‌های تقویت گزارش‌ دهی مطالعات مشاهده‌ای در اپیدمیولوژی (STROBE) انجام شد.

تعداد 446 مورد که این معیارها را برآورده کردند با تجزیه و تحلیل پاتولوژیک یا سیتولوژیک با آدنوکارسینوم پانکراس، تشخیص داده شدند. علاوه بر این، 209 بیمار کنترل بدون سابقه شخصی سرطان لوزالمعده که بیماران را به کلینیک همراهی می کردند، در تجزیه و تحلیل نهایی وارد شدند.

از همه شرکت کنندگان در مطالعه پرسیده شد: "آیا تا به حال تخمدان پلی کیستیک داشته اید؟" کسانی که تشخیص قبلی تخمدان پلی کیستیک را تایید کردند، سن خود را در آن تشخیص و هر درمانی که برای این بیماری دریافت کردند، اعلام کردند. سپس از این اطلاعات برای تخمین نسبت شانس (ORs) و فاصله اطمینان 95 درصد  (Cis) برای ارتباط بین PCOS و خطر ابتلا به سرطان پانکراس استفاده شد.

اطلاعات مربوط به دموگرافیک، تحصیلات، وضعیت مصرف سیگار، شاخص توده بدنی (BMI)، دیابت و مصرف استروژن نیز از همه شرکت کنندگان جمع آوری شد.

افزایش خطر ابتلا به سرطان پانکراس

مشخص شد که PCOS پس از تنظیم نتایج برای استفاده از استروژن، BMI، قومیت و سن، با 1.9 برابر خطر بیشتر برای ابتلا به سرطان پانکراس مرتبط است. قابل توجه این است که این ارتباط مثبت برای شرکت کنندگان مبتلا به دیابت نوع 2 اندکی کاهش یافت. سابقه ی سرطان لوزالمعده خانوادگی بر ارتباط نهایی بین PCOS و سرطان پانکراس تأثیری نداشت.

مطالعه حاضر، که دومین مطالعه از نوع خود است که رابطه بین PCOS و خطر ابتلا به سرطان پانکراس را بررسی می‌کند، ارتباط قوی بین این دو بیماری را تأیید می‌ کند. بنابراین، تشخیص PCOS قبلی می تواند برای پزشکان هشداری برای غربالگری و تحت نظر گرفتن این بیماران برای سرطان پانکراس باشد و همچنین برای ارائه آموزش های تخصصی به این بیماران در معرض خطر استفاده شود.

علی‌رغم این مشاهدات، تحقیقات بیشتری برای درک بهتر مکانیسم‌های بیولوژیکی اساسی که ممکن است به این ارتباط کمک کنند، مورد نیاز است. علاوه بر این، مطالعات گذشته نگر گسترده تر ممکن است بینش بیشتری در مورد خطر ابتلا به سرطان پانکراس در بیماران PCOS ارائه دهد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20221221/PCOS-increases-risk-of-pancreatic-cancer.aspx